Ponnybrigaden

Spårvagnsrazzia saboterad

november 17, 2007 · 59 kommentarer

Fjärde gången gillt. Efter den första storkontrollen kunde vi bara dela ut flygblad en vecka senare. Vid de två
följande kontrollerna observerade och dokumenterade vi, med efterföljande flygbladsutdelningar . Den 13 /11 genomförde Västtrafik sin fjärde storkontroll, och den här gången hade vi möjlighet att agera.

Stora grupper av kontrollanter hade iaktagits i stan så vi misstänkte att något var på gång. Tidigt på morgonen samlades vi för att försöka ta reda på vart kontrollen skulle genomföras. Kontrollanterna utnyttjade inte kollektivtrafiken utan tog en egen buss till Bellevue, med en bil från det lilla lokala vaktbolaget City Security i släptåg.
Snabbt var vi på plats två hållplatser innan, där vi ropade in i vagnarna och informerade om att det var razzia längre fram. Folk var väldigt positiva, tackade och gjorde tummen upp. Ganska snart kunde våra observatörer kring razzian notera hur antalet personer som bötfälldes föll från 5-8 per vagn som det varit tidigare gånger till 1-3 stycken.
 

Även Västtrafik anade ugglor i mossen, och inte mindre än tre gånger tillkallades polisen till olika ställen för
att ”folk sitter i bilar och tittar” eller ”folk skriker in i spårvagnarna” . Tredje gången samma polispatrull var
 tvugna att rycka ut kändes det som att de var ganska trötta på kontrollanternas lipande.
 Förutom kontrollanternas avbrott för 10-fika på en parkeringplats på Kortedalavägen så rullade allt på.
11.45 packade de sig in i bussen igen och åkte tillbaks till Drottningtorget.

Det var ganska enkelt att sabotera deras spårvagnsrazzia när allt kommer omkring. Ett tiotal personer med banderoller och höga röster fick de allra flesta att stämpla eller hoppa av. Enligt västtrafiks hemsida var det 7% som
som plankade när de hade sin storkontroll från Angered, den senaste från Bellevue så var siffran bara 3,81%. En siffra som Västtrafik verkar missnöjd med och kommenterar siffrorna på sin sida såhär: ”- Vår erfarenhet är att fuskåkningen är större ju senare på dygnet resan görs.
Nu bekräftar dessa mätningar just detta. Nästa år ska vi göra fler kontroller på eftermiddagen och även göra mätningar på kvällen.”

Kom ihåg att Västtrafik har ingen laglig grund för att hindra oss, och man kan ifrågasätta om deras ordningsvakter kan åberopa PL§13 som de gjort mot våra fotografer vid tidigare razzior då inte ens polisen bemödade sig om att göra det. Vi är mobila och uppfinningsrika vilket är vad vi utnyttjar.

Ponnybrigaden vill rikta ett stort Tack till de kamrater som var med och hjälpte till att sabotera Västtrafiks razzia.
 

Som alltid är det Flygbladsutdelning en vecka efter storkontrollen, nästa blir alltså i Bellevue, tisdagen den 20/11 kl 15.00. Vi ses där.
Kamratligen
/Ponnybrigaden

Kategorier: Uncategorized

59 svar so far ↓

  • Autonoma kärnan // november 18, 2007 vid 11:35 f m

    Som alltid mitt kära advantgardeskavalleri, sjukt bra gjort.

    Ska kommentera det på Ak-bloggen när jag orkar.

    /AK-utsocknes fraktionen

  • New Young Pony Club // november 18, 2007 vid 2:47 e m

    Sjukt bra jobbat! GBG börjar ta täten i kampen för avgiftsfri kollektivtrafik nu

  • Autonoma Kärnan - » Tips! // november 19, 2007 vid 3:23 e m

    [...] Det första tipset kommer från Göteborgs sexigaste hästvänner. Ponnybrigaden tog steget ut och saboterade västtrafik “storkontroll” genom att ge sig ut för att varna resenärerna två stationer innan. Vårat första tips är vad Stockholmare skulle kalla ett “pepp”tips. Ponnybrigaden. [...]

  • Anonym // november 21, 2007 vid 3:09 f m

    Suveränt. Fight the power!

  • mlcy // november 21, 2007 vid 12:06 e m

    <3

  • Timilim // november 23, 2007 vid 12:45 f m

    Helt underbart! Det är sånthär som gör att man får upp hoppet för mänskligheten.
    Sättet kontrollanterna jobbar på är dock väldigt skrämmande, säkert hade man kunnat se exakt samma scenario i 30-talets nazityskland. Ett 20-tal uniformerade personer stormar på ett fordon och drar med sig de svagaste ut…

  • tz // november 23, 2007 vid 7:45 f m

    Det här är det bästa jag hört på länge. Civilt motstånd som ger direkt effekt. Hoppas ni håller ut och fortsätter ligga på razziorna!

  • Kråkan // november 23, 2007 vid 9:35 f m

    go go go! *Tummen upp*

  • Biljettkontrollant // november 23, 2007 vid 8:11 e m

    Måste bara tacka er för erat fina arbete å insats.
    Ni får ju folk å stämpla.
    Det e ju va det handlar om(
    SÅ TACK SÅ MYCKET :)

  • Gerry // november 23, 2007 vid 8:56 e m

    är det därför ni hindrar folk att stämpla med alla möjliga medel ?

  • Biljettkontrollant // november 24, 2007 vid 5:03 e m

    Man ska ju stämpla när man kliver på fordonet .
    Inte efter man har satt sig.
    Elr pratat i telefon.
    Finns ingen ursäkt .Det som ni gör e ju att ni bara förvarnar om att vi e vid nästa hållplats.Inga problem då har vi fått det vi vill ha. Med andra ord folk som har stämplat innan vi utlyserkontroll.
    Saken e ju så här ni i ponny brigaden kommer med åsikter angående hjalmarbrantningplatsen.Jag va en av dom kontrollanterna som va där.När ni hade eran lilla träff .Ni skriver att vi tog en timmes fika paus som ej stämmer.
    Och att vi inte vågade oss ut pågrund av er.
    Det stämmer inte vi satt å kolla på hur ni gjorde er till ett åtlöje fattar inte hur ni kan med å stå där å tro att kollektivtrafiken kommer att bli gratis .Ni lever inte i denna värld.
    Jag pratar för alla kontrollanter när jag skriver detta nu .Vi skrattar åt er bara.
    Ni kommer med en massa ursäkter att ni inte har råd å betala för biljetten , men ni har råd å stå där i ett par timmar istället för att jobba .Eller utbilda er till nåt.
    Om ni nu gör detta på eran egna fritid så fattar jag inte hur ni kan ha tid till det.
    Men men gör som ni vill .vill ni kämpa för ett gratis samhälle så gör det .Jag blir mer en glad om allt e gratis .

  • Snubbepartiet // november 26, 2007 vid 5:28 f m

    Hatten av från partiet

  • socialistiska frihetsbrigaden // november 26, 2007 vid 7:14 f m

    Ditt inlägg är väldigt förutsägbart. Det är omöjligt, jag pratar för alla kontrollanter, ni är snåla, hur kan ni ha tid med det här osv osv

    hur kan du prata för alla kontrollanter? Samlades ni i en gymnastiksal, hade lite mysig teambuilding innan ni under konsensus beslutade vart ni skulle stå i frågan Ponnnybrigaden?

    Hade betalningsmoralen varit 100% så hade du varit arbetslös och det vore la trist? Men då kunde du ju ha ett riktigt jobb och inte göra hederligt folk upprörda hela dagarna.. Om det inte vore så att det enda som stod på ditt CV handlade om en avstängning från polishögskolan och ett jobb där du får betalt för att trycka ut folk genom fönster.

    Sen är ju det redan gratis för väldigt många redan i dag..

  • Plankaren // november 26, 2007 vid 6:25 e m

    Till ”Biljettkontrollant”
    Du kan ju inte komma och säga att dom på Ponnybrigaden inte har nån fritid när du själv inte har den! Om du haft det skulle du väl inte sitta o läsa såna här artiklar(du är ju kontrollant!) och dessutom skriva kommenterar på dom?
    Kom inte hit o försök spela cool!
    Och du! Det finns folk som INTE har råd att BETALA på spårvagnar/bussar !

  • Biljettkontrollant // november 26, 2007 vid 11:52 e m

    Oj
    Här av vi nåra som har tagit åt sig.
    (När det gäller att jag pratar för alla kontrollanter ) Vi har ju fika pauser ibland å då har vi pratat om er ,å det har sakts en å en annan åsikt om eran stil.Och det stämmer ganska bra med det jag skrev innan .
    När det gäller polishögskolan så har jag aldrig sökt dit å kommer aldrig söka dit heller.
    Och när det gäller trycka ut nån genom fönster .Så var det jag som gjorde det.Men det va inte med meningen men hade jag inte tryckt han lite hårt mot fönstret så hade han gett mig ett slag mot ansiktet och det accepteras inte. Hade inte kontrollen funnits så hade det funnits andra jobb å jobba med.

    När det gäller hederliga människor ,så räknar jag ju dom som har betalat för sin biljett för hederliga människor.Och inte dom som har gjort tjuvåkningen som vardagsgrej.Och till plankaren Vad har mitt inlägg med att jag e kontrollant. Jag får skriva hur mycket jag vill.Angående ERAN fritiden så gjorde jag nog det klart för mig ,att har ni fritid så får ni gärna stå å skrika å gapa angående kollektivtrafiken.Som jag skrev innan.OM NI KAN ORDNA SÅ ALLT BLIR GRATIS SÅ GÄRNA FÖR MIG.För det e väll det ni e ute efter. ”Ni e väll en sån grupp som aldrig ska betala ,för allt ska vara gratis ingen får vara rik för då e det orättvist( för jag har ej pengar).
    Om man inte har råd å betala för sig så ska man inte ta spårvagnen .E det nåt som vägverket e bra på ,så e det å bygga cykelvägar här gbg .CYKLA om ni inte har pengar.

  • Biljettkontrollant // november 26, 2007 vid 11:54 e m

    Ni får ursäkta mig angående stavningen .Har lite bråttom.

  • albin // november 27, 2007 vid 12:21 e m

    För det första kan man se billigare/gratis kollektivtrafik som en radikalf orm av lönehöjning för de mera marginaliserade grupperna i Göteborg. Det plankas mer och folk är mer beroende av kollektivtrafik i Hjällbo än i Örgryte. Det är inte konstigt att det är så. Göteborg är en väldigt segregerad stad och gratis kollektivtrafik skulle vara ett steg i rätt riktning. Sen att man lägger 120 miljoner på ett nytt biljett system i stället för att sänka priserna eller bygga ut trafiken är ju helt absurt.

    För det andra så har det förekommit en hel det våldsamma övegrepp från kontrollanternas sida. Det är något som både jag vet och du (om du nu har någon själviniskt) vet.

    Tilläggas kan ju att väldigt många förare också plankar. De får ju åka gratis i tjänsten men inte annars men dom brukar ni ju inte sätta dit..

  • AK // november 27, 2007 vid 3:00 e m

    Äsch jag tror inte det är en riktig kontrollant som är inne här och härjar men det främjar ju disskutionen i alla fall.

    Självklart skall allt vara gratis/gemensamt/whatever allt annat vore en fars på kommunismen.

    Vårt kortsiktiga mål är att öka våran egen makt och våra egna möjligheter. Gratis kollektivtrafik ger mer pengar i plånboken/månad för oss och mindre för personer som ägnar sig åt exploatering. Det är bra för våra liv därför arbetar vi för det.

    Vi har inget intresse av att sänka vår levnadstandard till förmån för att ge några personer möjligheten att bli rika på ökad expoatering.
    Så istället för att jag skall behöva cykla omkring i vinterkylan så vill jag öka rikedomen och möjligheterna för majoriteten. Vad är det som är så orättvist med kollektiv rikedom?

    Frågan är om du som arbetslös skulle tycka det vore en lysande idé att ta cykeln över hela stan i minus tio för att du inte har råd att åka vagn, eller kanske äta bark när du inte har råd till mat? Man vill ju inte tycka det är orättvist att vissa kan få bli rika….eller?

    Varför fjäskar du för rika människor? Du är väl inte så speciellt ”högavlönad”?

  • Plankaren // november 27, 2007 vid 5:50 e m

    Håller med ”AK” tror inte heller att ”Biljettkontrollant”en är en riktigt kontrollant ;P *dissad*

  • Biljettkontrollant // november 27, 2007 vid 10:19 e m

    Först vill jag ge en kommentar till (AK) Angående om jag e biljettkontrollant eller inte.
    Om du kollar på den första bilden till vänster.Så e det jag som står längst ut till häger bredvid den kvinnliga kontrollanten å den manliga kontrollanten med mössan.

    Sen när det gäller övervåld så e det som alla andra yrken .Finns ingen människa här som hade gillat å få en snyting på käften av nån. Man kan säga så här det finns skit i alla yrken .Men !! en kontrollant lägger aldrig sin hand först .Han eller hon kanske hindrar en från å kliva av men lägger inte sin hand först .

    Jag kan erkänna helt ärligt att killen som åkte ut genom rutan.förkännade mer än så för det ni inte såg på tv, va att han hade svingat å sparkat min kollega.Hur mycket ska man ta emot igentligen?
    Finns ingen anledning att slåss, man kan ju alltid överklaga sitt ärende inom tre veckor.

    Ja cykla kan man alltid göra ,finns en massa som gör det oavsett om det 10- eller inte.
    Jag vet att det finns människor som inte har pengar. Men när man kollar vad för kläder dom har på sig, och byxorna kostar mer än 500 kr . Då kan börja undra om han verkligen har pengar eller inte.
    Det va ett exempel så hetsa inte upp er nu..

    Angående albins kommentar .Jag tycker att västrafik har sänkt priset någorlunda bra för resenärena. Det jag däremot kan bli fundersam över e .Varför ett kort som kostar 300 kr ska inte behöva ha ett (nattillägg) ,å ett kort som kostar 400 kr ska ha det.

    Men jag e inte poliker som tur e .Så jag behöver inte ta dom besluten.
    Sen angående om jag e högavlönad eller inte svaret e jag klarar mig jättefint med min lön.
    Å, jag fjäskar inte för rika människor .Men det finns andra sett man kan bli rik på .

    (Man behöver inte jobba arslet av sig, finns en massa exempel.)

  • Biljettkontrollant // november 27, 2007 vid 10:33 e m

    En fråga bara ni som har så mycket koll på hur kollektivtrafiken kan bli gratis.

    Om nu det blir gratis i framtiden, varifrån ska det finansieras ifrån då.
    E det från vi som har jobb ,elr folk som går arbetslösa,elr sjuksrivna hmhm ? MED ANDRA ORD HÖJDA SKATTER.

    Om icke ,var ska vi få pengar till .
    Vi har ju redan idag en ganska låg standard på våran kollektivtrafik.
    Hur kommer det se ut om det e gratis.
    Snälla svara på det?

  • d // november 28, 2007 vid 6:19 f m

    Biljettkontrollant: Väghållningen av stadens gator är redan skattefinansierad. Färdtjänsten likaså. Spårarbeten, etc. är redan skattefinansierade. Eftersom kollektivtrafiken i allra högsta grad är allmännyttig är steget inte långt till att göra även trafiken på spåren skattefinansierad.

    En avgiftsfri kollektivtrafik skulle dramatiskt öka utnyttjandet, vilket skulle leda till att det blir en viktigare fråga för väljare. Politiker som vill bli valda kommer därför lova att höja standarden, turfrekvensen och utsträckningen av kollektivtrafiken. I och med att folks rörlighet ökar, kommer arbetsgivares tillgång till arbetskraft öka, och arbetares tillgång till arbete likaså, med ökat välstånd (och skatteintäkter) som resultat.

    De 40 miljoner som används för att betala din lön årligen, och de 100-tals miljoner som används till att upprätta och underhålla biljettsystemen, skulle man kunna ta ut i skatt istället och använda för att öka standarden.

    Det verkar inte som du tänkt igenom det här (speciellt inte som du tror att ”HÖJDA SKATTER”-spöket skulle få gehör med den här publiken).

    Personligen anser jag att kontrollanterna är ett större problem än avgifterna. Dagens system är inget sätt att behandla sina kunder på. Speciellt inte när ni rutinmässigt måste töja lagens regler för att genomföra era kontroller.

    Helst skulle jag nog se spårvägen driven som ekonomisk förening, finansierad med medlemsavgifter och ett socialt / frivilligt (och solidariskt) system för kontrollen av efterlevnaden (exempelvis krav på medlemskap i trafikkollektivet för att få vara med i fackföreningarna). Att förlita sig på skattepengar, som kan dras tillbaka så fort en borgerlig regering tar makten, är inget sätt för arbetare att leva.

  • AK // november 28, 2007 vid 9:36 f m

    Vi kan båda vara överens om att biljettkontrollerna skapar våldsamma situationer. Nu är jag av den fasta tron, efter vad jag sett, att biljettkontrollanter vid tillfällen är de som startar våldet men vi kan iaf vara överens om att biljettkontroller i sig ökar risken för våldsituationer.

    Du skriver att biljettkontrollanter hindrar personer från att kliva av. Har ni väktarbefogenheter att hålla kvar personer mot deras vilja?

    Sedan kommer en klassisk kommentar om att vissa har byxor som kostar mer än 500kr.
    Jag vill inte leva i ett samhälle där dess medborgare måste välja mellan att äta, betala kollektivtrafiken eller köpa kläder de trivs i. Det finns ingen som helst anledning att det skall behöva se ut så, det är enbart en produkt av ett exploateringssytem.
    Visst kan vi cykla, äta potatissoppa och bygga plåthus i nån improviserad kåkstad men:
    Vi är som du kanske förstått intresserade av att förbättra våra liv som klass.
    Du tycker vi skall sänka våra krav och cykla i minusgrader, ha söndriga kläder och äta dålig mat för att vi inte har pengar att betala med, jag kan inte för mitt liv förstå varför vi skall acceptera att leva så.

    Planka.nu som du säkert känner till har skissat på två möjliga finansieringsplaner:

    ”Din resa till och från jobbet, till och från skolan, är en del av din arbetstid. Arbetsgivarna är beroende av din möjlighet till transport, men trots detta är det du som betalar för den. Genom att höja arbetsgivaravgiften eller inkomstskatten kan vi skapa en avgiftsfri kollektivtrafik som vi betalar gemensamt via skattesedeln.”

    Det vill säga antingen låter vi företagare som köper varan arbete betala eller så blir finansieringen via en ökning på diverse skatter. Främst inkomstskatten har disskuterats men såklart kan även exempelvis förmögenhetsskatt vara rimliga vägar att gå.
    När det gäller inkomstskatt så blir det ett pålägg per inkasserad hundralapp. Det kommer innebära att om du har en låg inkomst så betalar du sammanlagt mindre och har du en hög betalar du mycket mer. Det finns folk som räknat på det och kommit fram till att enbart höginkomsttagare skulle betala mer än vad månadskortet kostar. Om du är intresserad kan jag leta fram undersökningarna.

  • Biljettkontrollant // november 28, 2007 vid 5:03 e m

    Nej vi har ingen väktar utbildning ,den frågan får jag varje dag .Men vi går ju efter en viss lag som heter envars ingripande. Har du nu åkt spårvagn så har du gått med ett avtal med västtrafik som säger att du ska betala när du kliver på har du inte gjort det så har du begått ett brott. Om jag nu ska gå in mer på det så får jag återkomma senare med det.
    Men som nån skrev innan ,det går ju inte å diskutera med er å säga åt er att ni ska betala eller tvinga er till det.

    Som jag skrev innan kämpa på få till det om nu ni kan det.

    Men om jag nu får säga en sak.
    En sak som jag inte gillar e när folk kommer fram å trycker en kamera mot mitt ansikte å vill ta ett kort på mig utan mitt tillstånd .Vet att man får ta ett kort på allmän plats men det e fortfarande oförskämt ville bara säga det.Finns en del som läser detta som kanske känner igen sig.’

    AK: Får se här om jag har förstått dig rätt nu.
    Menar du att min kompis som får in mer än mig månaden å nästan aldrig använder sig utav kollektivtrafiken ska få vara med å betala din resa .
    Låter inte riktigt klokt tycker .Sen har vi ju våra prioteringar antingen så köper vi ett månads kort eller så handlar vi ett par dyra byxor å riskerar att betala 800 kr .
    Förstår inte din logik i det hela .
    Jag som arbetar å klarar mig fint får oxå ibland priotera om jag vill ha en sak.

    D: Till dig vill jag bara säga att det finns inte en chans att staten eller regeringen skulle hålla den standarn som finns idag. Skulle kosta dom mycket mera än 140 miljoner som du har räknat ut idag.

    Det e ju bara ta vården som ett exempel antingen går du privat eller till vårdcentralen.
    Går du till den statliga centralen så får du vänta en massa timmar å efter du har gjort det så säger dom, det finns inga tider kvar.

    Hände min kära sambo idag hon bär på tvillingar å har förkylning bihålleinflammation å feber.
    Här har man försökt ringa i två dagar för att få tid men det gick inte.
    Man ville ju spara lite pengar.
    Ringde cityakuten å fick en tid snabbt å enkelt.
    Hon blev undersökt å fick ett recept i handen . Hade man nu inte haft privat klinik så hade jag blivit vansinne .
    Å ni skriver om att staten ska kunna hålla i kollektivtrafiken som västtrafik håller idag ,Å DEN E SOM DEN E .Oj oj Tänk om säger jag bara.
    Dom kan ju inte äns styra vården .
    Ni får tänka om lite nu pojkar./flickor

    Jag önskar er all lycka .
    Kommer titta in ibland i framtiden.
    Men nu så avslutar jag det.
    Mvh Biljettkontrollanten A/S

  • d // november 28, 2007 vid 5:31 e m

    Om du har lust att svara på en fråga till: Hur kan du veta om någon har betalt eller inte, till den grad att du vågar göra envarsgripande?

    Lagstiftarens avsikt med lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik är tämligen klar. Den som inte vill erlägga tilläggsavgift kan avvisas från fordonet.

    Utöver det, går det på ditt individuella ansvar. Jag vet att jag inte skulle våga ta den risken. Men om jag vågade ta den risken, och om jag vet med mig att jag faktiskt _har_ betalt, kan jag till och med utföra envarsgripande mot dig, då olaga frihetsberövande också har två års fängelse i straffskalan. Kom ihåg det.

  • AK // november 28, 2007 vid 6:37 e m

    Är det ett lagbrott att planka? Vad jag kommer ihåg så hittade de ju ingen paragraf att anmäla oss på när vi startade planka.nu
    Det var snack om bedrägligt beteende inget annat. Mig veterligen kan man inte för en enstaka plankning bli staffad då det kräver att man satt det i system och att det då eventuellt kan bli bedrägligt beteende. Det kontrollanterna gör är att ta betalt för en tilläggsavgift och inte en böter, då undrar jag om de har rätt till envarsingripande. Nån som vet?
    Vidare är D´s fråga relevant, hur kan ni veta vem som har betalat?

    Kontrollanten: Jag tror man får räkna med viss kartläggning när man jobbar med repressiva yrken. Vi vill ju kunna känna igen dig om du jobbar civilt.
    Vidare vad gäller hur man skall finansiera kollektivtrafiken så kan jag klargöra lite.
    Personligen tycker jag att det bästa kortsiktiga målet vore om kollektivtrafiken finansierades av arbetsgivareavgifter.
    Finansieras den via skattesedeln så ja din kompis som åker kollektivtrafik sällan skulle betala mer än dig i skatt. Det är så allmännytta fungerar. Du vet så finansieras vägar (alla åker inte på vägar), polis, brandkår, sjukvård, etc. Inget konstigt med det.

    Du fårstår inte min logik? Jag menar att man borde kunna äta bra mat, ha fina kläder och kunna åka kollektivtrafik i det här samhället. Resurserna för det finns och jag tycker de borde tillföras min klass.

    Att privat vård per definition skulle vara bättre än offentlig köper jag inte. Det är en prioriteringsfråga. Man kan satsa på att bekosta en god vård eller så kan man ta bort förmögenhetsskatter och införa pigavdrag.
    I Göteborg la man ju för några år sedan ner flera vårdcentraler och man behöver ju inte vara allt för smart för att inse att det skulle skapa ökad belastning för de kvarstående.
    Sedan kan du ju ta dig en titt på hur hälsosituationen ser ut i de länder som har mestadels privat vård. Det amerikanska hälsosystemet önskar jag inte min värsta fiende.
    Men jag håller med dig sjukvården är inte bra idag och att jag också går till exempelvis axxesakuten om det behövs. Men det är som sagt en prioriteringsfråga hur vården ser ut.
    Dessutom äger väl det offentliga västtrafik?

  • En annan biljettkontrollant // november 29, 2007 vid 9:23 f m

    Ang att man inte hittade någon paragraf. Planka.nu uppmanar till brott och på de grunderna kan de ta de ansvariga men frågan är ju om det är värt det. De uppmanar till ett brott som alldeles riktigt heter bedrägligt beteende, vilket kan ge upp till sex månaders fängelse. Men straffet för att uppmana till det.. Kanske kostar mer än det smakar för åklagarna och staten.
    För övrigt så är det ett lagbrott att planka oavsett om man gör det en gång eller har satt det i rutin. Bedrägligt beteende är för övrigt ett brott man får gripa någon på misstanke för. Att vi tar ut en tilläggsavgift är civilrättsligt, medans bedrägligt beteende är straffrättsligt.
    Hade även velat tillföra min egen åsikt det allt detta. Vi är människor som utför vårt arbete och om ni inte vill betala avgiften för att åka strunta då i det, gå med i planka.nu. Men ni kan väl ändå vara trevliga när vi väl kommer och kollar era biljetter, lämna över biljetten så vi kan kontrollera den. Och om ni inte har någon, lämna då över legitimation och ta det med planka sen. Sen kan ni skriva motioner till riksdag, försöka påverka politiker på andra sätt. Vad jag inte förstår är vad ni försöker uppnå med att djävlas med oss? För det är så jag upplever det ibland. Vi är bara där och gör våra jobb.. Tacksam för svar!

  • jurist // november 29, 2007 vid 12:47 e m

    Visst, det finns ett brott som heter bedrägligt betende.

    Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

    Källa: 24 kap. 7 paragrafen rättegångsbalken 1987:1211.

    Dvs inte på grund av misstanke. Vart har du fått det i från?

    För det finns ju även ett grövre brott nämligen frihetsberövande. Så ta för exempel att kontrollanterna går på när jag ska gå av och de vill att jag ska visa biljett men jag vägrar. I så fall har ni ingen aning om jag plankar eller inte för ni tar mig ju inte på bar gärning. I sådana fall får ni rent juridiskt sätt så i vägen för mig. Men det har aldrig blivit prövat så vem vet vad utfallet skulle bli.

    Extra probelmatiskt är att om jag nu skulle försöka gå av och ni hindrar mig så kan ni alltid falla tillbaks på våld mot tjänsteman.

  • Kontrollant3 // november 29, 2007 vid 4:13 e m

    Sanning är:

    1. Att rättsläget är oklart.
    2. Att Västtrafik/GS bedriver en kontrollverksamhet med en god ”allmän moral” som grund snarare än svensk lag.
    3. Västtrafik ägs på pappret av oss ALLA. Hur det sedan styrs i praktiken kan ju diskuteras.
    4. Den representativa demokratins (o)ansvariga kommunpolitiker har visserligen gömt sig bakom de kommunala bolagens direktörer, men det är faktiskt bara dessa herrar som (fram till 2010) kan göra bu eller bä åt hur det är idag.

    Fördelarna (ur GS synvinkel) med nr 2 är uppenbara. Betydligt lättare att bygga sammanhållning inom företaget på ”moraltugget” än med ”paragraftugget”. Nackdelarna uppstår först när GS verksamhet ställs mot planka.nu och andra uppstickande halvkriminella verksamheter som här står på sig och hävdar EN ANNAN – konkurrerande – ”allmän moral”.

    Visst är det käkt att kunna säga ”jag försöker bara göra mitt jobb”. (Det brukar jag också göra…) Trevligare hade det förstås varit om överheterna inom ”GS Trafikantservice” antingen hade valt strategier som inte försätter oss kontrollanter i den här jävla gråzonen ELLER åtminstonne ärligt och uppriktigt klargjort rättsläget innan vi skickas ut i denna gråzon!

    Men… man vill ju ändå bli respekterad för att man gör sitt jobb. Det är ju fan inte KONTROLLANTERNAS fel att Västtrafik/GS valt ”gråzonen” och i slutändan måste vi ju alla gå till jobbet… och vårt jobb är att utföra kontrollerna – inte att utforma dom!

    Utesluter inte att det finns överdrivet aggressiva kolleger på GS på samma sätt som det finns stolpskott på alla företag… men låt i så fall inte detta hat gå ut över alla andra kontrollanter som faktiskt bara går till jobbet och GÖR SITT JOBB!

    Varför hänger ni inte ut ansvariga politiker istället om ni verkligen vill ändra på samhället?

    Överhuvudtaget känns det jävligt resursslösande med dessa medelklass-aktivisters upptåg mot oss som jobbar GS. Hade de politiska partierna vågat leda trafikpolitiken själva istället för att bara dumpa det på Västtrafiks tjänstemän hade väl dom politiska partierna kunnat göra upp med varann i kommunhusen istället för att vi kontrollanter ska stå i skottzonen mellan Västtrafiks ledning och missnöjesfuskåkarna!

    Vad hjälper det att ni terroriserar oss kontrollanter? Ledningen lyssnar väl inte på oss heller! Ni nissnöjesfusåkare måste tvinga fram den politiska ledningen för en mer sansad duell – bara där kan ni nå de resultat ni söker! Men vad ni då skulle behöva göra är att SJÄLVA VISA VILKA NI ÄR och det kanske är där skon klämmer – att ni då måste stå för era gärningar…

  • Kontrollant3 // november 29, 2007 vid 4:44 e m

    ”d” är nog alldeles på rätt spår tror jag. Ett civilsamhälle som över… Spårvägen blir en ekonomisk förening – oberoende av både stat och kapital – visst, gärna för mig!

    Men hur i helsike skall ni kunna bygga upp ett sådant förtroendekapital utan att ens skylta med era egna namn?

  • Plankaren // november 29, 2007 vid 5:32 e m

    Till Biljettkontrollant: Du skrev högre upp att du inte gillar när folk trycker upp en kamera i ansiktet på dig. Haha! Fan det gör inte vi plankare helelr! Men ni har ju fotat oss och sen satt in bilder i eran ”plankar” pärm. SKÄMS! Ni är fan löjliga o tror att erat jobb är lika viktigt som en polisarbets insatts. NI är inte ett dugg ”coola” och ert jobb är bland dom mest oönskade! ohhh! stör mig på er!

  • AK // november 29, 2007 vid 7:36 e m

    Tack för att ni gett mig lite inblick i det juridiska.
    Det finns alltså inget fall som drivits till domstol där en kontrollant eller dess arbetsköpare stått åtalade för olaga frihetsberövande?
    Att de envarsingripanden som görs är olagliga verkar stå klart enligt vad Jurist skriver.

    Personligen tycker jag ni kontrollanter borde ta tag i eran fackförening och sätta fasthållningsarbetsuppgiften i blockad. Det är ju sjukt att man tvingar på er att troligen bryta mot lagen och riskera fängelsestraff.

    Alltså att folk blir sura på er får ni ju ta. Erat arbete är övervakning, skrämsel och straff. Alltså enbart repressiva åtgärder arbetsuppgifter som troligen ingen vettigt funtad människa kan se fördelen med. Erat jobb är samhällsmässigt vannsinnigt, det är individuellt kränkande och det är motbjudande ur ett klassperspektiv. Att inte bli sur vore att reagera konstigt.
    Jag personligen skulle vid en kontroll oavsätt om jag hade biljett eller inte föra ett liv så att ni inte skulle hinna kontrollera alla resenärer. Vi har inget att vinna på att bete oss trevligt mot kontrollanter utan tvärt om, både i det att vi kan hjälpa medresenärer och att vi kan skapa opinion mot kontrollantsystemet.

    Kontrollant 3. Jag tyckte första delen av ditt inlägg var intressant. Er arbetssituation är oacceptabel och ni borde inte tvingas att handgripligen ge er på människor då det dels troligtvis är olagligt och dels utsätter er för en fysisk fara. Som jag skrev ovan borde ni sätta de arbetsuppgifterna i blockad eller gå ut i strejk vilket hade gjort oss plankare glada. Är man missnöjd med sin arbetssituation får man gå samman och ändra på sin situation det har vi kommunister och socialister gjort i alla år. Ni är ju flera redan här på Ponnybrigadens hemsida.
    Jag kan se rubrikerna i GP: ”Kontrollanter blockerar västtrafiks entré, kräver att få sluta bryta mot lagen och upphöra med trakasseringarna mot kollektivtrafikens resenärer”

    Att sen komma igång och kalla oss medelklass är ju bara sjukt fånigt. Du har några bevis för ditt påstående? Du menar att en undersköterskor, arbetslösa, studenter, lärare, etc är att betecknas som medelklass? Medelklass är förövrigt ett ickebegrepp… Marx skulle vänt sig i sin grav;)

    Resursslöseriet ligger ju förövrigt på era anställningar. En helt meningslös utgift enligt mig som inte gynnar oss resenärer + att ni får en pissig arbetssituation .

    Jag tror att en lyckad kampanj bör innehålla fokus på kontrollanternas faktiska våld (fysiskt och ekonomiskt), på fördelarna med gratis kollektivtrafik samt en jävla press på de faktiskt ansvariga. Jag tycker du kommer med en jättebra idé om att hänga ut de ansvariga. Det kanske ni också borde göra med tanke på er arbetssituation.
    Vi skall absolut försöka tvinga fram den här reformen, det borde ni också göra, ni kanske kan få jobb som vagnvärdar som informerar och hjälper resenärerna istället för att trakassera dem. Det vore väl trevligt?

  • Biljettkontrollant // november 29, 2007 vid 8:42 e m

    Finns inget som säger att det e olagligt att vi griper en människa som e misstänkt för bedrägligt betende. Om nu förövaren skulle vilja göra en anmälan till polisen när väl dom kommer på plats. Så låt det gå ,sen e ju det upp till åklagaren att se till så det går vidare.
    Vi går ju efter lagen .
    Men som det e sagt . vi vill gärna inte jobba så.Men e det vad som krävs så låt det va.När en resenär inte sammarbetar så blir det så.

    Jag vet att mitt jobb inte e uppskattad av vissa lika väl som många uppskattar det vi gör.
    Så e det å så.Det kommer alltid att vara så .Det roliga e ju att det inte uppskattas av folk som inte betalar .Så det e väl inte så konstigt.

    Vad jag tror att kontrollant 3 menar. Han skriver att våra arbetsgivare borde istället gå ut till samhället /å säga att dessa rättighätter har kontrollanterna.)
    Men lagarna som ger oss rätt att agera på ett viss sätt e på gränsen till att man kringår en lag efter en annan .
    Å till slut så får kontrollanten rätt ändå.-

    Ett exempel man kan ta e .
    En kontrollant ber dig om biljett, har du ingen. Då blir nästa steg att man frågar dig efter en id-handling.Om du nu skulle inte ha nån så får du uppge ditt personnummer.Skulle du inte vilja det så blir det polis .I det fallet så får vi förklara för dig att du e gripen för misstänktbedrägligt betende. Och då ska du överlämmnas till polis så snart som möjligt.Skulle du nu börja göra liv då bråttar vi ner dig för att ”du” inte ska skada dig eller nån nån annan.Då e vi vid nästa steg som blir våldsamt motstånd mot tjänsteman som vi lutar oss mot.Som juristen skrev här.Skulle du nu börja svinga slag då blir det våld mot tjänsteman.
    Från ha varit utan biljett ,till en tillägsavgift blir nu våldsamt motstånd mot tjänsteman,våld mot tjänsteman å en anmälan om mistänkt för bedrägligt betende. Inte bra på papper när man väl ska söka jobb kanske .

    Finns en massa såna exempel. Inom biljettkontrollen.

    Fan jag kan inte låta blir å å kolla vad ni skriver .väldigt intressant hahahha.

    ¨Å till plankaren jag hoppas nån dag jag ser dig så vi kan ta en liten ”diskussion ” ;)

  • AK // november 29, 2007 vid 9:25 e m

    Suck.
    Så du menar att den lagparagrafen som jurist hänvisar till inte stämmer? Att ni sen skulle ljuga och kalla det våld mot tjänsteman när det egentligen är ni som frihetsberövar betvivlar jag inte.

    Vem uppskattar vad ni gör? Jag har aldrig träffat nån. Din chef? Göran Johansson?.. ja det vore väl passande, han vill ju skita i genevékonventionen och kasta ut insmugglade människor. Ni sätter dit dem och överlämnar till polisen som skickar dem diverse miserabla krigsplatser.

  • Biljettkontrollant // november 29, 2007 vid 10:24 e m

    Jag har aldrig skrivit att allt han skriver inte stämmer . Det e bara det att vi har fått juridikutbildning med statsjuristen.
    Så man vet var man står.
    Sen så kan jag hålla med om vissa saker.

    När det gäller olagliga invandrare så finns det en anledning varför dom inte får vara .
    Du ska inte komma till mig å säga till mig vad vi gör med dom. Det e inte så att vi jagar dom.Vi skriver upp en massa människor om dan ,som inte ska vara här som tur så kan/och har tålamod å inväntar en vän till dom så dom kan komma ner å betala 800 kr kontant.Hade vi velat så hade vi ringt.I vissa fall så har det blivit problem när vi har kollat om dom har en biljett .Å DÅ HAR VI VARIT TVINGADE TILL Å RINGA POLIS. Hade jag nu varit en olaglig invandrare som inte fick vara här längre så hade jag hållt mig i skinnet.Men det går ju inte å diskutera med er om det verkliga livet vad som händer ute man måste jobba ute i samhället för att se vad som händer.

    Som nån annan skrev vi får ju skylla oss själva att vi har valt det här yrket.Men jag tycker inte synd om själv eller nån annan.Jag säger bara en sak.Visa biljett eller id-handling fram tills det blir gratis.

    Vem som uppskattar vad vi gör.
    Jag har fått dagensros många gången :)
    många ringer in å säger att vi gör ett bra arbete kolla bara in gp.se folk har skrivit där att dom uppskattar vad vi gör.Lika väl som inte.Men e man arrogant för att tro att alla ser det så som ni gör . Så e man väl det.

    När det gäller å aldrig träffat min chef så har jag för mig att nån i planka.nu träffade min chef i veckan.

  • juristen // november 29, 2007 vid 10:40 e m

    Nej, det är kanske inte olagligt. Men det är minst sagt juridiskt tveksamt.

    ”I det fallet så får vi förklara för dig att du e gripen för misstänktbedrägligt betende”

    Hur det går i hop med det som står i lagtexten har jag svårt att förstå..

    dessutom ska ju åtgärderna, dvs era, stå i proportion till det förmodade brottet…

    Har du ngra domar att luta dig åt. Så vitt jag vet så finns det nämligen inga.

    Visst, det du skriver om våld mot tjänsteman stämmer. I rätten så väger en tjänstemans ord tungt. I mina ögon allt för tungt. Ett påpekande att det krävs en fällande dom innan ngt finns i brottsregistret.

    Men kör på ni bara ni verka ju aldrig fällas i vilket fall.

  • Biljettkontrollant // november 29, 2007 vid 11:00 e m

    Juristen:
    Jag undrar då hur det kommer sig att vi aldrig har fått en fällande dom mot oss om vi nu agerar på ett felaktigt sett.

    Jag menar det e ju så att det e ju inte vi som siktar vapen eller riktar knivar mot resenären.Eller står på en hållplats å får stora stenar mot oss.
    Har inte jag då som individ människa rätt att försvara mig.

    Eller får bilarna sprängda.

  • juristen // november 29, 2007 vid 11:23 e m

    Om man jämför med polisen så lämnades det in 4 411 anmälningar förra året. Av dessa ledde bara 56 till åtal i fjol. Är det rimligt? Inte i mina ögon. Inte heller i Justitiekanslerns.

    Över till kontrollanterna. En förklaring till att det inte finns ngra fällande domar mot er handlar förmodligen om samma mekanismer. Det är väldigt väldigt svårt att få rätt mot en tjänsteman i rätten. Det är ett faktum.

    Men det är klart att det är helt oacceptabelt att ni utsetts för våld. Och jag förstår att ni har ett utsatt yrke.

    Mina poänger är helt enkelt; Ett att det är de facto en juridisk gråzon som ni verkar inom och två; att ni är tjänstemän för med sig (i mina ögon) opropotioneliga fördelar i rätten.

    Nåväl, jag lämnar denna diskussionen nu. Jag får årskort av jobbet så jag slipper planka.

  • k. Malmros // november 30, 2007 vid 12:08 f m

    biljettkontrollanten, ser du inte ett problem i att du valt ett arbete där du för att sätta mat på ditt eget bord dagligen rycker den ur munnen på dina medmänniskor?

    varför tycker du medmänniskor med en redan hopplös ekonomisk situation ska jagas ytterligare? värmer det ditt hjärta när du ser i ögonen på ditt offer att de 800kr du ålägger dom med innebär att resten av månadens middagar kommer bestå av makaroner eller kanske några mjöliga potatisar? Hur tror du att det blir med julstämningen när du har stulit de sista pengarna ur ungarnas spargris för att du valt att jobba för ockrare?

  • Biljettkontrollant // november 30, 2007 vid 12:26 f m

    Det kan kännas ibland måste jag kännas .Men man lär sig att hantera dom känslorna ibland om jag nu ska vara ärlig.För jag e oxå tvungen att göra prioteringar .Vill jag betala 800 kr eller 300/400 … i månaden. Alla människor gör prioteringar varje dag. Frågan e bara står vi för våra handlingar.När vi står där med byxorna nerdragna

  • Biljettkontrollant // november 30, 2007 vid 12:27 f m

    Juristen .
    Det va trevligt å ha en diskussion med dig.
    Ha det gott.

  • En annan biljettkontrollant // november 30, 2007 vid 3:58 e m

    Ville bara lämna en kommentar till ”Plankaren!”
    Finns ingen plankar-pärm. Visst kanske vi tar upp våra mobiler när vi får någon upptryckt i ansiktet, men bilderna läggs inte in i något register och de kopplas heller inte ihop med någon personnummer.. Kanske bara är ett småbarnsaktigt sätt att säga -Nu vet du hur det känns!

  • Biljettkontrollant // november 30, 2007 vid 4:05 e m

    Jag kan ju säga att det va ju en som fick sin kamera sönder i sommras när han tryckte upp den i mitt ansikte.
    Inte mitt fel att han inte kunde hålla kameran ordentligt.Jag blev ju rädd :)

  • Plankaren // december 3, 2007 vid 12:15 e m

    (Melodi: hela skolan står i lågor)Västtrafiik står i lågor hoppas hela skiten brinner ner! Lennart skriker hämta vatten men plankarna bara hämtar mer bensin! Nananananananana;-)

  • Marc // december 5, 2007 vid 12:40 f m

    Jag blir tårögd när jag läser erat inlägg. Det ni gör för oss går inte att beskriva med ord! Hoppas verkligen ni kommer bli belönade för det någon gång i framtiden!

  • Plankaren // december 6, 2007 vid 5:53 e m

    Till Biljettkontrollant: Var du inklusiv dom på bilden där uppe på järntorget idag runt 13-13.30?

  • J // december 12, 2007 vid 9:50 e m

    Hajjar inte vad själva problemet är? Om kontrollanterna gillar det man gör så gör dom det… grattis till oss, grattis till dom.
    Att dera jobb är ett jävla skitjobb som dom inte verkar gilla och som andra inte gillar att dom gör… så synd om oss båda.

    Personligen har jag sett tillräckligt med kontrollanter göra sviniga saker för att vara lite nervis runt dom. Betyder inte att alla är as för det men brännt barn skyr elden antar jag. (En av er tyckte min syrra, med busskort, var käftig när hon sa till er att inte rycka så hårt i hennes kompis utan. Ni tryckte upp en liten brud mot väggen, kallade henne fitta och sa till henne att inte tjaffsa så mycket… bland annat)

    Att ni inte åker dit bevisar inte ett skit. Det finns gott om yrkesgrupper som har större legalt försvar än andra. Än en gång, finns säkert jättemysiga kontrollanter, men varför ska jag chansa? Charmkurs eller inte…

  • AK // december 13, 2007 vid 8:09 e m

    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=389002

    Kontrollanterna gör som vanligt ett bra arbete med lite vardagsvåld, rasism och kränkningar. Kontrollanter borde likt leprasjuka fördrivas ut ur samhället.

  • Patrik // december 18, 2007 vid 11:48 f m

    alltså, hur fan kan ni förnedra folk på det viset? slita av folk slöjan, är ni helt jävla störda eller? hur FAN kan ni, biljettkontrollanter, rättfärdiga ett sånt beteende? eller vänta nu.. inte fan kan ni väl det?

  • d // december 18, 2007 vid 2:47 e m

    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=389760

    Artikel på förstasidan av GP i dag: VT vill ha 50 % högre kontrollavgifter.

    Speciellt intressant är det att både GP och VT/GS verkar ha glömt hur många som åkte fast vid den senaste kontrollen:

    Vid de två första sådana här stora kontroller, vid Botaniska i september och vid Frihamnen i oktober, åkte cirka fyra procent av resenärerna fast. Vid den senaste, vid Gamlestadstorget i november, nästan dubbelt så många, eller 7,4 procent.

    Mörkläggningen har uppenbarligen fungerat. VT och GS skröt aldrig om resultatet av den sista kontrollen och GP rapporterade bara om den i förbifarten och har tydligen glömt det vid det här laget. Dessa felaktiga uppgifter använder man för att antyda en “fördubbling” av fuskåkandet på GPs förstasida.

    Sanningen är: Vid den senaste kontrollen var det endast 3,78% som inte hade giltig biljett, mindre än vid någon tidigare hållplatskontroll (källa: Spårvägens sammanställning).

  • d // december 18, 2007 vid 6:33 e m

    Blir det någon uppföljning en vecka efter den senaste kontrollen (Frihamnen & Botaniska, i förra veckan, enligt GS hemsida)? Vilken dag blir det i så fall?

  • Odessa // december 18, 2007 vid 11:12 e m

    Tycker det som är mest skit är att kontrollanter tar flyktingar som utvisas. Om det är som ni säger att ni ibland ”sköter det på sidan om” för att de inte ska bli utvisade ska ni ha respekt för det, dagens ros. Fortsätt med det.

    Fick för ett par månader sen 1600 kr i böter tätt inpå varandra trots att jag faktiskt hade betalt, klantade mig och glömde kortet hemma på köksbordet. Det svider rätt gött, och hade det varit inte varit att jag för en gångs skull hade lyckats bygga upp en liten budget hade jag fått låna ihop till hyra och mat och levt på minimum flera månader. Om någon av er inte förstår hur en del människor har det och att de blir frustrerade över att få böter så är det den som inte lever i verkligheten.

    Men visst, varför bråka med kontrollanter när det är kört är det blir bara jobbigt för en själv.
    Men dom kontrollanter som är våldsamma ska veta att det finns nån som ser dom, trots att de inte åker dit i rätten.

    Sen är många jävligt trötta på allt snack om moral när det alltid är nån rik fan som tjänar mer pengar än vad någon människa behöver på en. Har du testat att jobba på ett jobb med tunga lyft och ackord? Och veta att nån tjänar pengar på att du sliter ut dig? Pengarna strömmar upp till en liten klick i det här samhället som äger företag och fastigheter, de behöver inte göra mer än anställa folk som sköter tillgångarna och sen håvar de in mer stålar än alla bidragsfuskare tillsammans. Att det finns folk som fuskar på bidrag trots att de inte behöver det är dålig stil men det är inte dit alla pengar försvinner, klyftorna mellan de rika och de fattiga
    har ökat länge (den rikaste procenten äger 40 procent av tillgångarna i Sverige nyligen i Metro).

    Och om kollektivtrafiken kommer bli gratis nån gång vet vi inte, men vad jag vet så är den det på vissa platser i Europa. Och poängen med
    skattefinansierad brandkår, sjukvård, skola och så vidare är ju att göra samhället mer rättvist genom att de rika betalar mer för sånt alla behöver – oavsett om vissa är pendlare eller kroniskt sjuka eller bor i centrum eller är friska.

  • d // december 21, 2007 vid 10:24 e m

    Charmoffensiv:

  • d // december 21, 2007 vid 10:25 e m

    Äsch, bloggen raderade URIen: http://www.sparvagen.goteborg.se/Default.aspx?oID=8818&tID=NewsListItem&kID=ZGXQNYNBDUDWIFY

  • Nicklas Eriksson // februari 26, 2008 vid 2:55 e m

    Men för i helvete, ”Biljettkontrollant”, kan du inte gå en ABF-kurs i att skriva svenska språket?

  • Västtrafik välkomnar Ponnybrigaden « Ponnybrigaden // mars 12, 2008 vid 8:27 e m

    [...] Ni som har följt Ponnybrigadens aktiviteter kan inte ha missat att vi aktivt försökt att störa Västtrafiks storkontroller. Några andra som inte missat våra aktiviteter är Västtrafik och deras kontrollanter och [...]

  • Karolina Nilsson // juni 19, 2008 vid 3:32 e m

    Nicklas Eriksson – biljettkontrollant skriver med ett tydligt språk som får fram det h*n vill säga och som för diskussionen framåt.
    Du är patetisk som klagar på stavning när den inte spelar någon som helst roll för debatten. Det är dessutom väldigt oförskämt och barsnligt. Endast den som inte har några argument påpekar oväsentligheter som små språkfel.

  • Anonymus // oktober 23, 2008 vid 3:43 e m

    http://attityd.nu/wp/street/2008/10/21/vasttrafik-anfaller-se-upp-for-razzia/

  • Anonymus // maj 16, 2009 vid 11:25 e m

    Ockelbo = fri kollektivtrafik, säg inte att detta inte existerar i Sverige, för det gör det faktiskt. Det är ju klart att ni förnekar detta vaktjävlar, för om det skulle existera även i Göteborg så skulle ni ju bli arbetslösa och inte ha fortsatt möjlighet att förnedra folk och leka låtsaspoliser. Vet hut!

Kommentera